مدیریت دانش در عصر پردازش ابری و وب ۲٫۰

مدیریت دانش در عصر پردازش ابری و وب ۲٫۰

انواع مختلف سازمان‌ها، در جهان به طور فزاینده‌ای پویا زندگی می‌کنند. بخش عمده‌ای از این پویایی از تحولات و نوآوری در فن آوری، به ویژه فن آوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) ایجاد می‌شود. بعضی از سازمان‌ها از امتیازات این پویایی استفاده می‌کنند و محصولات و مدل‌های جدید کسب و کار ایجاد می‌کنند و پیشرفت می‌کنند. دیگران آن را نادیده می‌گیرند و یا زمان طولانی در تلاش برای انطباق با آن هستند و اغلب با عواقب منفی آن مواجه می‌شوند. برخی از این نوآوری‌ها، با استفاده از اصطلاحات کریستنسن، طبیعت «برانداز» دارند از قبیل تلفن، وب و به تازگی پردازش ابری. این مقاله به بررسی پدیده نوآوری پردازش ابری و وب ۲٫۰ می‌پردازد و به طور خاص تاثیر آن‌ها را بر دانش سازمانی بررسی می‌کند.

مقدمه


استفاده بیشتر از دانش همواره جام مقدس سازمان است. برخی از این سازمان‌ها روش‌های خود را برای رسیدن به این هدف طراحی می‌کنند و بعضی دیگر به منظور استفاده از پیشرفت‌های تکنولوژیکی در فناوری اطلاعات (IT) به کارشناسانی که دارای ابزار (اغلب تکنولوژیکی) هستند متوسل می‌شوند. گزینه دوم اغلب نیازمند تعهدات زیادی است و معمولا توسط سازمان‌های بزرگ که دارای ابزارهای اقتصادی برای سازگاری با پیامدهای منابع خود هستند به کار گرفته می‌‍­شود. از این رو، بسیاری از سیستم‌های مدیریت دانش سازمانی فعلی (KMS) اغلب برای سازمان‌های بزرگ توسعه داده شدند که استطاعت خرید آن‌ها و مقابله توانایی تعمیر و نگهداری و عملیات خود را دارند. میزان تلاش مورد نیاز برای انجام فعالیت‌های هسته‌ای KMS، مانند طراحی طبقه بندی، طبقه بندی اطلاعات، و نظارت بر عملکرد با توجه به نظر Nunes، Annansingh، Eaglestone و Wakefield (2006) می‌باشد که اغلب نامتناسب با ظرفیت منابع بیشتر شرکت‌های کوچک و متوسط (SME) است. علاوه بر این، نمونه KMS تاکید بر گردش کار از پیش تعیین شده و روش‌های “جریان اطلاعات” نامنعطف که منعکس کننده فلسفه اقدامات کاری در شرکت‌های بزرگ است، دارد. در مقابل، اغلب SMEها بر ارتباطات رسمی فرد به فرد و فعالیت‌های فرد محور برای KM تکیه می‌کنند که اغلب در روش‌های موقتی و غیر استاندارد رخ می‌دهد. این دیدگاه بیشتر توسطReichental (2011) انعکاس یافته که او نیز یک بعد رفتاری به چالش‌های سازمانی KMS می‌افزاید. او استدلال می‌کند که سازماندهی اطلاعات به شیوه درست، قابل جستجو کردن اطلاعات، و سپس ارائه آن به طوری که مرتبط ترین پاسخ‌ها در بالاترین نتایج جستجو قرار داده شود (به عنوان یک مورد با موتورهای جستجوی عمومی) به طور قابل توجهی دشوار است. با توجه به نظر این نویسنده، سیستم‌های داخلی، چنین اطلاعاتی معادل و سازمانی که به سختی نمونه‌ای از ساختار بکر است را ندارد. در حالی که محتوای بدون ساختار پادشاه وب سایت عمومی است، اغلب برای یک بنگاه زهر است. این سیستم همچنین می‌تواند برای پاسخگویی به نیازهای مختلف کاربران نهایی و مدیران شرکت‌های بزرگ انعطاف ناپذیر باشد.

این وضعیت نیز زمانی که کارکنان با اثربخشی و تلاش مورد نیاز برای استفاده از KMS دلسرد شدند و ممکن است به عادات قدیمی مانند درخواست همکاران و بداهه کاری در فقدان راهنما (در نتیجه تکرار اشتباهات یا از دست رفتن بهترین الگوها) متوسل شده‌اند، ترکیب شود. در چنین شرایطی، سیستم اغلب با شکست مواجه می‌شود در پذیرش و یا در بهترین حالت توسط بخش کوچکی از سازمان مورد استفاده قرار می‌گیرد و هیچ مقدار از عملیات احیاء برای برگرداندن آن به زندگی دوباره کافی نخواهد بود. این دیدگاه بیشتر توسط کاپلان (۲۰۱۰) به اشتراک گذاشته شده است که او نیز اضافه می‌کند که بسیاری از سازمان‌ها متوجه شدند که یا کارکنان خود را برای به اشتراک گذاشتن اطلاعات به منظور محافظت از شغل خود آماده نکرده‌اند و یا برای پمپاژ کردن اطلاعات به چنین سیستمی بیش از حد شلوغ است.

محدوده کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات

از آنجایی که پردازش ابری در سال ۲۰۰۷ پدیدار شد، توجه گروه‌های زیادی (به عنوان مثال، نویسندگان، مشاوران، تحلیلگران تکنولوژی، شرکت‌ها) را به خود جلب کرد. علاقه بیشتری به آن باعث جلب تلاش بیشتری برای تعریف آن شد. در یک نقطه، یک مطالعه توسط McKnsey (شرکت مشاوره جهانی مدیریت) متوجه شد که ۲۲ تعاریف جداگانه از پردازش ابری وجود دارد. در واقع، به نظر می‌رسد هیچ استاندارد و یا تعریف مشترک برای محاسبات ابری وجود نداشته باشد.

با این حال، یک تعریف جامع و عاری از اصطلاحات مخصوص یک صنف از پردازش ابری توسط Sultan وSultan (2012) انجام شد. به گفته این نویسندگان، محاسبات ابری یک روش است، که با استفاده از پیشرفت در فناوری اطلاعات و ارتباطات مانند مجازی سازی و محاسبات شبکه برای ارائه طیف وسیعی از خدمات فناوری اطلاعات و ارتباطات از طریق نرم افزار و سخت افزار مجازی (درمقابل فیزیکی) مشروط (توسط مراکز داده که متعلق به ارائه دهندگان ابر است و راهبری می‌شود و / یا کاربران نهایی) با توجه به الزامات و خواسته‌های کاربر و به صورت کنترل راه دور از طریق شبکه‌های عمومی(به عنوان مثال، اینترنت) و خصوصی و یا ترکیبی (به عنوان مثال، هیبرید) از دو حالت ارائه، تدارک دیده شده است. خدمات ارائه شده ICT عبارتند از:

  • برنامه‌های کامپیوتر مرتبط با کسب و کار (نرم افزار به عنوان یک سرویس – SaaS) :
  • قابلیت پردازش سریع و تقریبا نامحدود و امکانات ذخیره سازی تقریبا نامحدود و بزرگ (زیرساخت به عنوان یک سرویس – IaaS)؛
  • توسعه ابزارها و گزینه‌های میزبانی وب برای مشتریان که ترجیح می‌دهند خودشان برنامه‌های کاربردی ایجاد و مدیریت کنند (پلت فرم به عنوان یک سرویس – PaaS).

خدمات پردازش ابری را می‌توان توسط فروشندگان ابر از طریق مراکز داده‌های خود (ابرهای عمومی) و کاربران نهایی (به عنوان مثال، سازمان‌های مشتری) با استفاده از نرم افزار نصب شده ابر بر روی مراکز داده خود (ابرهای خصوصی) و یا نصب شده بر روی مراکز داده خود و دیگر فروشندگان ابر (ابرهای هیبریدی) ارائه کرد. نویسندگان همچنین به ابرهای “جامعه” (که اغلب به عنوان یکی روش دیگر علاوه بر سه روش ممکن دیگر از آن یاد می‌شود) توجه معطوف می‌دارند. این نوع ابر می‌تواند (اغلب توسط یک سازمان) توسط یک گروه از سازمان‌ها در کسب و کار و یا حرفه­‌های مشابه به سازمانی که برای آن ساخته شده ارائه و مصرف شود. با این حال، با توجه به نظراین نویسندگان، نمونه‌های کمی برای نشان دادن اعتبار این رویکرد وجود دارد.

 مزایا

هنگامی که پردازش ابری برای اولین بار در سال ۲۰۰۷ پدیدار شد، واکنش‌های متفاوت دریافت کرد. در حالی که برخی از تحلیلگران از مزیت‌هایی در استفاده از آن دیدند، دیگران (از جمله افراد بسیار مورد احترام) مانند ریچارد استالمن، خالق سیستم عامل گنو و بنیانگذار بنیاد نرم افزار آزاد و لری الیسون، بنیانگذار اوراکل، آن را به عنوان یک مدل کسب و کار بی فایده می‌دانستند. اما محاسبات ابری به جذب بسیاری از پیروان ادامه داد و تعداد شرکت‌های فناوری اطلاعات و ارتباطاتی که آن را در برگرفتند افزایش یافت و شروع به ارائه بسیاری از خدمات خود در ابر کردند.

پس از گذشت مرحله ابتدایی، تعداد کمی از مردم اکنون به جاذبه‌های اقتصادی این پارادایم خدمات کامپیوتری جدید شک می‌کنند. پردازش ابری انواع نرم افزار ضروری و خدمات سخت افزار (به عنوان مثال، برنامه‌های کاربردی، ذخیره سازی، قدرت پردازش، سرور مجازی) را در رسانه وب (به عنوان مثال، ابر) بر روی ساختار قیمت پرداخت تدریجی، ارائه می‌کند، در نتیجه مقیاس پذیری و رفع نیاز به سرمایه گذاری‌های بزرگ در سخت افزارهای گران قیمت و پروانه‌های نرم افزار و ارائه مزایای هزینه‌ای قابل توجه به سازمان‌ها را ارائه می‌کند. ارتقاء مداوم نرم افزارها و سخت افزارها به شیوه­ای رایج (و گران) در بسیاری از سازمان‌ها تبدیل شده است. این وضعیت به احتمال زیاد در وضعیت فعلی اقتصادی پس از سقوط نزدیک سیستم‌های مالی جهان بدتر خواهد شد. پردازش ابری می‌تواند برای بسیاری از این سازمان فرصت ادامه استفاده از تحولات جدید در فن آوریهای IT باهزینه‌های مقرون به صرفه ارائه کند.

در حالی که به نظر می‌رسد پردازش ابری یک حالت اقتصادی است، برخی از مردم فکر می‌کنند این تنها می‌تواند در دراز مدت به دست آید. Doug Menafee در انعکاس اجرای موفقیت آمیز یک راه حل SaaS در شرکت خود، معاون فناوری گروه شوماخر، شرکت پیشرو مدیریت پزشکی بیمارستان و اورژانس درایالات متحده، تایید کرد که یک راه حل ابر برای اجرا در کوتاه مدت می‌تواند گران‌تر باشد با توجه به تقاضاهای اتصال سنگین که نیاز به نصب و راه اندازی کابل‌های گران قیمت با سرعت بالا مانند فیبرهای نوری دارد. او توضیح داد که ROI (بازگشت سرمایه گذاری) یک دوره سه سال طول می‌کشد تا به نقطه سر به سر برسد و بیش از پنج سال برای شناسایی سود اقتصادی زمان لازم است.

مسائل ابری

با وجود جاذبه‌های اقتصادی و انعطاف پذیری پردازش ابری هنوز هم بسیاری از مسائل وجود دارد که نیاز به برطرف کردن دارد ب: امنیت، قفل فروشنده و قطع مشکل سازترین مسایل هستند. بدون شک یکی از نگرانی‌های اصلی برای سازمان‌هایی که این روش خدمات فناوری اطلاعات و ارتباطات در نظر گرفته‌اند، امنیت است. یک بررسی از ۲۴۴ مدیر ارشد اطلاعات و مدیران IT در سال ۲۰۰۸ توسط IDC (شرکت بین المللی داده‌ها)، شرکت تحقیقات بازار، انجام شده نشان داد که ۷۵٪ از پاسخ دهندگان امنیت را به عنوان نگرانی اصلی پردازش ابری خود انتخاب کردند در حالی که عملکرد و در دسترس بودن با ۶۳٪دو نگرانی بعدی پاسخ دهندگان بود. علاوه بر این، دولت‌های مختلف، از جمله دولت‌های اتحادیه اروپا (EU)، مقررات حفظ حریم خصوصی دارند که انتقال بعضی از انواع اطلاعات شخصی در خارج از اتحادیه اروپا را ممنوع می‌کند. این مسئله، با این حال، دیگر به عنوان مشکل بسیاری از فروشندگان ابر (مانند آمازون، مایکروسافت و دیگران) نیست و آن‌ها قادر به ایجاد برخی از مراکز داده ابرخود در مکان‌های مختلف در سراسر منطقه اتحادیه اروپا و جاهای دیگر در جهان بوده و می‌تواند به مشتریان ابر خود، انتخاب جایی که آن‌ها می‌خواهند اطلاعات خود را در آن ذخیره کنند ارائه شود.

سازمان‌ها معمولا یک رویکرد دقیق به پردازش ابری دارند. بررسی دیگر توسط EDUCAUSE، سازمان غیر انتفاعی مستقر در ایالات متحده است که استفاده هوشمندانه از فن آوری اطلاعات در آموزش عالی را ترویج می‌کند ، شامل ۳۷۲تا از موسسات عضو آن نشان داد که بخش زیادی از پاسخ دهندگان با استفاده از مواردی که شامل خدمات مبتنی بر ابر بود اشاره کردند که حفظ حریم خصوصی داده‌ها و ریسک‌های امنیتی داده‌ها جزء بزگترین موانع پیشرو بودند (گلدشتاین، ۲۰۰۹).

یکی دیگر از نگرانی‌ها قفل و قطع فروشنده است. در حال حاضر، بسیاری از ارائه دهندگان ابر خدمات خود را از طریق رابط کاربردی برنامه نویسی اختصاصی (API ها) ارائه می‌کنند. این بدان معنی است که سازمان‌هایی که برای خدمات ارائه دهندگان خدمات ابر ثبت نام می‌کنند، تغییر ارائه دهندگان ابر برایشان دشوار است در مقایسه با به عنوان مثال، تغییر تامین کننده برق.

علاوه بر این، عدم ارائه دهنده ابر که میزبان داده‌های مشتری در مراکز داده خود است می‌تواند عواقب جدی برای آن دسته از مشتریانی که با اعتماد داده‌های خود را با آن ارائه دهنده می‌دهند داشته باشد. این مسئله می‌تواند کاربران بالقوه ابر را مجبور می‌کند شرکتی که به خوبی تثبیت شده و بزرگ است را که به احتمال زیاد در طول سال‌های زیادی وجود داشته است را انتخاب کند (به عنوان مثال، مایکروسافت، آمازون، گوگل، آی بی ام، Salesforce.com).

در نهایت، قابلیت اطمینان نیز می‌تواند یک مشکل جدی برای کاربران ابر باشد. بسیاری از ارائه دهندگان بزرگ ابر مانند Salesforce.com، آمازون، گوگل و مایکروسافت قطع سیستم‌های خود را شاهد بودند که نمرات زیادی از مشتریانشان را تحت تاثیر قرار داد. یکی از آخرین حوادث رخ داده در آوریل ۲۰۱۱ زمانی بود که خدمات ابری EC2 (محاسبه الاستیک) آمازون با تجربه قطع برق سایت مرکز داده‌های شمال ویرجینیا تحت تاثیر قرار گرفت. آمازون حادثه قطع را به قطع شبکه که باعث شد بسیاری از حجم ذخیره سازی (مورد استفاده ذخیره سازی داده‌ها هنگامی که نمونه EC2 ایجاد می‌شد) به ایجاد پشتیبان گیری جدید از خود مشغول باشد، نسبت داد، بنابراین تکمیل ظرفیت ذخیره سازی در دسترس آمازون و مواجه با یک سری از مشکلات اتصال که بسیاری از مشتریان ارائه دهنده ابر را تحت تاثیر قرار داد. برای داستان‌های بیشتر از قطع مشابه رافائل (۲۰۱۱) را ببینید. قطع به سیستم عامل پردازش ابر محدود نمی‌شود. برخی از سایت‌های شبکه‌های اجتماعی آنلاین (به خصوص فیس بوک) سهم عادلانه خود را از این مشکل (جانسون، ۲۰۱۰) دارند. آخرین قطع ناگهانی فیس بوک در ماه فوریه ۲۰۱۲ بود، یک روز پس از عرضه اولیه سهام IPO (عرضه اولیه عمومی) آن.

پرداختن به مسائل ابری

نگرانی‌های مذکور ریشه‌ای و واقعی هستند. با این حال، تلاش‌هایی از جانب صاحب‌نظران برای مقابله با برخی از این مشکلات وجود دارد. هنگامی که تعداد ارائه دهندگان ابر افزایش پیدا می‌کند، به احتمال زیاد قابلیت حمل و نقل به طور فزاینده‌ای مهم می‌شود. یکی از راه حل‌ها برای این مشکل می‌تواند پایه قراردادن APIهای راه حل‌های ابر در استانداردهای منبع پیام‌های ارتباطی باز مانند SOAP (پروتکل دسترسی به شیء ساده) و یا REST (نمایانگر حالت انتقال) باشد. در برخی از شرایط در حال حاضر این امر اتفاق می‌افتد. به عنوان مثال، راه حل‌های ابر مانند خدمات وب آمازون و Azure مایکروسافت هم اکنون از طریق پروتکل SOAP و REST قابل دسترسی است. نیاز به ایجاد قابلیت همکاری بین ابری توسط Vint Cerf، یک همکار طراح TCP / IP اینترنت، که به موضوع فقدان فعلی استانداردهای ارتباطی ابر به شبکه‌های کامپیوتری در اوایل ۱۹۷۰، علاقه‌مند بود، برجسته شد. علاوه بر این، تلاش‌های برخی از سازمان‌ها مانند انجمن ارتباطات متقابل پردازش ابری این موضوع را مورد توجه قرار دادند. IEEE، اتحاد مرکز داده باز (ODCA) و مدیریت توزیع نیروی کار (DMTF)، دو سازمان اخیر به طور مشترک فعالیت می‌کنند. با این حال، مسئله امنیت، یکی از بحث برانگیزترین‌ها است. بسیاری از تحلیلگران بر این باورند که به احتمال زیاد در محیط ابر امنیت قوی تر است، با توجه به منابع گسترده‌ای از ارائه دهندگان ابر، نسبت به نگهداری در خانه. با این حال، بسیاری از ارائه دهندگان ابر در حال حاضر به ارائه راه حل‌های ترکیبی می‌پردازند که به مشتریان سطوحی از کنترل بر روی امنیت اطلاعاتشان داده می‌شود.

قدرت‌های برانداز از وب ۲٫۰ و پردازش ابری

فناوری‌های جدید، به ویژه آن‌هایی که از ماهیت رادیکال برخوردارند، اغلب، در ابتدا، با بدبینی و یا به عنوان اختراعات بی مصرف نگریسته می‌شوند. ویلیام اورتون، رئیس وسترن یونیون (یکی از شرکت‌های بزرگ ارتباطات ایالات متحده متخصص در تلگراف)، اختراع تلفن توسط الکساندر گراهام بل را به عنوان “اسباب بازی برقی” توصیف کرد که شرکت او می‌خواست ثبت اختراع این مخترع را ۱۰۰۰۰۰،دلار خریداری کند. تلفن سرانجام تلگراف را از بین برد و منجر به مرگ وسترن یونیون شد. تنها چند سال پیش شبکه‌های اجتماعی اینترنتی به عنوان یک انحراف برای جوانان در نظر گرفته شد و در حال حاضر بخشی از استراتژی شرکت‌های خرده فروشی و یک جزء حیاتی از تلاش‌های بازاریابی سازمان‌ها است. در همان وضعیت استفاده وبلاگ نویسان که یک بار به عنوان بی اهمیت و حاشیه‌ای تمسخر شد، اما در حال حاضر به نویسندگان آن‌ها اهمیت داده می‌شود. شبکه‌های آنلاین اجتماعی بیشتر به شهرت عمده در سال ۲۰۱۱ پس از قیام عرب در بهار همان سال دست یافت که منجر به سقوط رژیم‌های دیکتاتوری شد و به وضوح بسیار قدرت دانش مشترک و اقدام جمعی را نشان داد. Shirky(2008) پیش گویی کرد زمانی که او گفت قدرت رفتار جمعی می‌تواند با استفاده از شبکه‌های اجتماعی آنلاین متجلی شود:

“شبکه‌های الکترونیکی ما را قادر می‌سازد اشکال جدیدی از اقدامات جمعی، امکان ایجاد گروه‌های مشترک که بزرگتر و گسترده‌تر از هر زمان دیگری در تاریخ را به وجود آوریم. محدوده کاری که می‌تواند توسط گروه‌های غیرنهادی انجام شود یک چالش عمیق به وضع موجود است. “

آنچه جالب است این است که پردازش ابری و شبکه‌های اجتماعی آنلاین در حال حاضر به عنوان ابزارهای مفید برای کمک به فعالیت‌های مدیریت دانش سازمان و پرداختن به مسائل سنتی که اغلب چنین فعالیت‌هایی را در گذشته دشوار می‌کرد، ظهور کرده است. تلاش‌های قبلی سازمان‌ها در پرداختن به مسائل مربوط به KM اغلب توسط موانع فناوری، سازمانی و مالی و رفتاری مختل می­‌شد. محصولات داخلی سنتی مدیریت محتوا و دسترسی به پایگاه داده اغلب بیش از حد دشوار و پیچیده در استقرار و اداره و بیش از حد انعطاف ناپذیر برای پاسخگویی به نیازهای متنوع شرکت‌ها و کاربران نهایی و مدیران بود. این چالش‌های فن‌آوری به برنامه ریزی قابل توجه، طراحی، پیاده سازی و هزینه‌های عملیاتی تبدیل شده که موانع مالی بیش از حد بالا را ایجاد کرد و بسیاری از پروژه‌های مدیریت دانش را از خط تولید خارج کرد. مهم‌تر از همه، بسیاری از سازمان‌ها دریافتند که کارمندانشان برای به اشتراک گذاشتن اطلاعاتی که آن‌ها برای محافظت از شغل خود ضروری می‌پنداشتند آماده نشده‌اند و یا تمایل ندارند و یا انتقال آن به یک پایگاه داده شرکت را امری بسیار زمان­یر تلقی کرده­‌اند. غلبه بر این مشکل رفتاری (یا فرهنگی) اغلب بیش از حد دشوار است. هم‌زمان با کاهش چالش‌های فنی KM با حذف بسیاری از سیستم مورد نیاز، محاسبات ابری نیز به سازمان‌ها بسته راه حل‌های مقیاس پذیرتر و امن‌تر را در قالب منطف و مقرون به صرفه ارائه کرد.

در حالی که محاسبات ابری می‌تواند از محدودیت‌های فنی و مالی KM پیشگیری کند، شبکه‌های اجتماعی آنلاین به عنوان یک ابزار قدرتمند برای پرداختن به مشکلات رفتاری آن در حال ظهور است. تحقیقات نشان می‌دهد که افراد شاغل با احتمال بیشتری به دنبال توصیه‌های مربوط به کار کارگران همکار هستند تا به یک سیستم پایگاه دانش. در یک مطالعه انجام شده توسط تام آلن از موسسه تکنولوژی ماساچوست (MIT)، مشخص شد که مهندسان و دانشمندان حدود پنج بار با احتمال بیشتری به یک منبع شخصی برای اطلاعات رجوع می‌کنند نسبت به یک منبع غیرشخصی به عنوان یک پایگاه داده و یا کابینت بایگانی. در یک مطالعه که شامل ۴۰ مدیرمی­‌شد، کراس و همکاران. (۲۰۰۱) از این افراد خواسته شد پروژه اخیری که برای همکارانشان مهم بود را منعکس کنند و بگویند چه زمانی اطلاعات حیاتی برای موفقیت پروژه را بدست می­‌آورند. این مطالعه نشان داد که این مدیران به شدت این اطلاعات را از افراد دیگر به مراتب بیشتر از منابع غیرشخصی مانند آرشیو شخصی کامپیوتر خود، اینترنت و یا پایگاه داده KM سازمان دریافت می‌کنند.

اودل و هوبرت (۲۰۱۱) استدلال می‌کنند که ابزارهای شبکه‌های اجتماعی آنلاین در راستای تجدید حیات مدیریت دانش مشارکت کارکنان در ایجاد دانش را تسهیل کردند، توسط استقراض ایده‌ها از فیس بوک، سازمان‌ها به اتصال کارکنان در سراسر مناطق ناهمگون کمک می‌کنند و از آنجایی که اکثر کارکنان در حال حاضر با ویژگی‌های این ابزار آشنا گردیده‌اند و ارزش آن‌ها، با توجه به نظر این نویسندگان، سازمان‌ها و برنامه‌های KM از استفاده از این وضعیت بهره مند می‌­شوند.

مفهوم نوآوری‌های برانداز برای اولین بار توسط کریستنسن و همکارانش مطرح شد و به یک نظریه شناخته شده با عنوان “تئوری نوآوری برانداز” توسعه یافت. با توجه به این نظریه، عمدتا دو نوع از نوآوری اصلی برانداز وجود دارد: براندازهای بازار جدید و ته خط. براندازی(اختلال) بازار جدید، زمانی رخ می‌دهد که یک محصول نوآورانه مشتریانی را که از دستیابی به محصولات مشابه با توجه به هزینه و / یا مسائل مربوط به پیچیدگی جلوگیری می‌شد، جذب می‌کند. نمونه‌هایی از چنین محصولات نوآورانه شامل اولین رادیو جیبی سونی با باطری ترانزیستوری، میز کپی عکس کانن و غیره است. براندازی (اختلال) ته خط بر پایان کسب و کار اصلی و یا شبکه‌های ارزش جریان اصلی از طریق جذب مشتریانی که توسط این کسب و کار خدمت­ رسانی می‌شدند، تاثیر می‌گذارد. یک نمونه از این نوع براندازی ورود خودرو سازان کره‌ای به بازار ایالات متحده بود. خودروسازان کره‌ای یک بازار جدید ایجاد نکردند، آن‌ها به سادگی مشتریان “کمتر جذاب” کسب و کار هدف را جذب کردند.

ترکیبی از دو نوع براندازی نیز یافت می‌شود. خطوط هوایی آمریکایی کم هزینه جنوب غربی(Southwest Airlines) یک مثال از یک براندازی ترکیبی است. این شرکت ابتدا کسانی که پرواز نمی‌کردند هدف قرار داد (کسانی که از اتومبیل‌ها و اتوبوس‌ها استفاده می‌کردند) اما بعد مشتریان را از ته خط شبکه ارزش خطوط هوایی بیرون کشید. با توجه به این نظریه، علاوه بر این سادگی و استطاعت مالی نوآوری‌های برانداز، کم‌تر اتفاق می‌افتد و در ابتدا به مشکلات عملکرد برمی­‌خورند. از این شرح مختصر، آشکار است که پردازش ابری بسیاری از ویژگی‌های نوآوری برانداز را دارد. برای مثال، توانایی بالقوه برای تثبیت مجدد بازارهای موجود فناوری اطلاعات و ارتباطات (به عنوان مثال، کسانی که به ارائه راه حل‌های سنتی فناوری اطلاعات و ارتباطات در محل تکیه می‌کنند) و ایجاد فرصت‌های کسب و کار دیگری که قبل از آن وجود نداشته است (به عنوان مثال، مصرف فناوری اطلاعات و ارتباطات، هم به عنوان نرم افزار و هم سخت افزار) به هنگام نیاز، با توجه به تقاضا و با الزامات کمتری برای هزینه‌های زیربنایی (به عنوان مثال، سخت افزار، کارکنان) را دارد. با توجه به این نظریه، نوآوری‌های براندازی که بازارهای جدید ایجاد می‌کنند، هنگامی رخ می‌دهد که ویژگی‌های محصولات و خدمات موجود (به عنوان مثال، اندازه، قیمت، پیچیدگی) تعداد مصرف کنندگان بالقوه را محدود می‌کند و یا مصرف را در محیط ناخوشایند و یا متمرکز تحمیل می‌کند. تلفن بل، رادیوهای ترانزیستوری سونی، رایانه‌های شخصی اپل و eBay (در میان دیگران) نمونه‌هایی از نوآوری‌های برانداز بازار جدید هستند. آن‌ها با تجهیز مردم به انجام چیزی که از لحاظ تاریخی مقدار زیادی از تخصص یا ثروت بسیار نیاز داشت، قادر به رشد هستند.

نفوذ پردازش ابری و شبکه‌های اجتماعی آنلاین به بازار KM باعث پشتیبانی این نظریه است. شواهد موجود نشان می‌دهد که بسیاری از ارائه دهندگان فناوری اطلاعات و ارتباطات پتانسیل رشد بزرگ در ایجاد فرصت‌های تجاری با هدف قرار دادن بازار KM با راه حل بر اساس استفاده معقول از فن آوری‌های ICT و وب ۲٫۰ متصور هستند که در طول تاریخ نیاز به مقدار زیادی از تجربه و تخصص داشت و اغلب در ذخیره سازمان و یا افراد کاردان است.

این نظریه همچنین نشان می‌دهد که نوآوری‌های برانداز اغلب متمایل به مشکلات عملکردی هستند. نگرانی‌های مذکور پردازش ابری و عدم خدمت تجربه شده توسط برخی از سایت‌های اصلی شبکه‌های اجتماعی آنلاین، نمونه‌های روشنی از مسائل اولیه مربوط به عملکرد هستند که اغلب مشخصه نوآوری‌های برانداز هستند.

KMS در محیط جدید ابر و وب ۲٫۰

با توجه به جاذبه‌های اقتصادی قانع کننده این روش پردازش خدمات، بسیاری از سازمان‌ها با وجود مشکلات فعلی خود علاقه‌مند به استفاده از آن هستند. گارتنر (شرکت جهانی تحقیقات و مشاوره فناوری اطلاعات) یک انفجار پردازش ابری گسترده را پیش بینی کرد، که به طور عمده به بحران اقتصادی چند سال گذشته دامن زده است. در گزارشی که اخیرا منتشر شده، گارتنر انتظار دارد که درآمد خدمات جهانی ابر به نزدیک به ۱۵۰ میلیارد دلار تا سال ۲۰۱۴ می‌رسد. با توجه به نظر معاون گارتنر، بن پرینگ، این سطح از هزینه، به طور مستقیم به افزایش فشارهای اقتصادی مرتبط است که سازمان‌ها را به دقت در همه هزینه­‌ها وا می‌دارد. SMEها به احتمال زیاد در میان ذینفعان اصلی این سرویس پردازش هستند که منابع محدود آن‌ها توانایی آن‌ها را در سرمایه گذاری‌های بزرگ فناوری اطلاعات و ارتباطات محدود می‌کند. با توجه به مسائل مربوط به منابع KMS، KMS مبتنی بر ابر می‌تواند بنگاه‌های کوچک و متوسط را ​​با ارائه فرصت استفاده از یک محیطی که به طور سنتی در خدمت سازمان‌های بزرگ و کاردان می‌باشد نشان دهد.

علاوه بر این، افزایش محبوبیت شبکه‌های اجتماعی آنلاین و شهرت ظهور خود به عنوان یک ابزار ارزشمند به اشتراک گذاری دانش، بیشتر گزینه‌های مقرون به صرفه برای بسیاری از سازمان‌ها، به ویژه شرکت‌های متوسط، برای نیازهای KM آن‌ها افزایش یافته است. در واقع، بسیاری از محصولات نوظهور KM به نظر می‌رسد قابلیت‌های شبکه‌های اجتماعی و ابر را ارائه می‌کنند.

به نظر می‌رسد فروشندگان ابر با سابقه خوب در این بازار در این روند KM سرمایه گذاری کنند. گوگل به تازگی یکی از گروه‌های داخلی خود را “گروه دانش” نامید، که قبلا به عنوان گروه جستجو شناخته می‌شود (آرینگتون، ۲۰۱۱)، که عمدتا در پی شناختن اهمیت موضوع دانش برای آینده موتورهای جستجو است. Saleforce.com، پیشگام در سیستم‌های مدیریت ارتباط با مشتری مبتنی بر ابر (CRM)،است مایکروسافت و آی بی ام تمام راه حل‌های مدیریت دانش مبتنی بر تکنولوژی‌های پردازش ابری و Web2.0 رامعرفی کرده‌اند. در این مقاله، دو راه حل سازمانی KM: یکی از مایکروسافت، به نام شیرپوینت “، و یکی از Salescorce.com، به نام” خدمات ابر “، معرفی خواهد شد.

مایکروسافت

مایکروسافت به عنوان یکی از تامین کنندگان پیشرو ابزارهای مدیریت دانش در حال ظهور است. پلت فرم شیرپوینت (در نسخه ۱۰ در زمانی که این مقاله نوشته شده است) بدون شک در این زمینه دارای فناوری شاخص شرکت خود است. ارائه این پلت فرم بر اساس یک ابر با انتشار در سال ۲۰۱۱ دفتر ۳۶۵ (مجموعه بهره وری جدید مایکروسافت) به احتمال زیاد به افزایش جاذبه آن منجر می‌شود. این نرم افزار مبتنی بر ابر، که به اشتراک گذاری آنلاین نقطه تغییر نام داد، به کاربران اجازه می‌دهد بدون هیچ گونه برنامه نویسی، تنها با انتخاب یا اصلاح اجزای سازنده از جمله تم‌ها، قالب‌ها، بخش‌های وب (ویجت‌ها)، و عناصر ساختار داده‌ای در دسترس در این پلت فرم ایجاد و انتشار وب سایت‌ها بپردازند. با کمی تلاش و تخصص فن آوری، مدیران وب سایت‌ها می‌تواند ساختارهای پیچیده مانند وبلاگ‌ها، ویکی‌ها، خبرخوان‌ها، تخته‌های بحث، نظرسنجی و لیست‌های توزیع ایمیل ایجاد کنند که معمولا در بهترین جوامع مبتنی بر وب و پورتال‌ها یافت می‌شود. اگر پیچیدگی بیشتری مورد نیاز باشد ابزارهای توسعه‌­ای مانند شیرپوینت طراح و / یا ویژوال استودیو می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد.

شیرپوینت آنلاین اجازه می‌دهد کاربران نهایی فرصت داشتن نقش فعالی در ارائه مطالب را داشته باشند. برخی از ویژگی‌های آن شبیه به سایت‌های شبکه‌های اجتماعی آنلاین است، اما در یک محیط کسب و کار اعمال می‌شود. برای مثال، ویژگی پیشنهاد دوستان در فیس بوک در شیرپوینت آنلاین، آنالوگ است. این ابزار همراه با سرویس پیشنهاد همکار خودکار است که بر اساس پیشنهادات خود از ساختارهای گزارش دهی کاربران، عضویت در جوامع شیرپوینت آنلاین، پست الکترونیکی و لیست تماس می‌باشد.

همان‌طور که در مایکروسافت معمول است، بسیاری از محصولاتش تمایل به ادغام با یکدیگر دارند. مورد شیرپوینت قاعده مستثنی نیست. این طراحی برای ادغام گسترده با مجموعه دفتر مبتنی برابر خود شده است همانند نسخه سنتی، به صورت محلی نصب شده. برای مثال، شما به راحتی می‌توانید اسناد آفیس را ایجاد و آن‌ها را به طور مستقیم در شیرپوینت آنلاین ذخیره کنید. علاوه بر این، مانند بسیاری دیگر از KMS، بنگاه‌ها، آن نیز کاربران را قادر می‌سازد از طریق قسمت مدیریت طبقه بندی، طبقه بندی شرکت‌ها برای ایجاد و استقرار را انجام دهند.

Saleforce.com

خدمات ابر KMS شرکت Salesforce.com است. نسخه جدید این پلت فرم (سرویس ابر ۳) در مارس ۲۰۱۱ رونمایی شد. این نرم افزار برای فعال کردن شرکت‌ها برای نظارت بر وبلاگ‌ها، انجمن‌ها و شبکه‌های اجتماعی اینترنتی و ضبط مکالمات در مورد مارک‌های خود را از طریق فن آوری Radian6. طراحی شده است. Radian6 یک شرکت است که در سال ۲۰۱۱ توسط Salesforce.com خریداری شده است، که از ابزارهایی برای گوش دادن رسانه‌های اجتماعی، ردیابی و نظارت استفاده می‌کند. در سال ۲۰۱۱ توسط Salesforce.com خریداری شد. در حالی که نسخه‌های قبلی به کاربران اجازه می‌داد به سوالات در صفحه فیس بوک یک شرکت پاسخ دهند، سرویس ابر ۳ یک ادغام عمیق تر با شبکه‌های اجتماعی آنلاین ارائه می‌کند که کاربران را قادر می‌سازد تا دیوار نوشته‌ها و نظرات فیس بوک به موارد در پلت فرم تبدیل کنند و کسانی به به آن‌ها پاسخ دهند. به این ترتیب، شما می‌توانید به آن دسته از مشتریان با فرآیندهای یکسان که می‌توانند از کانال‌های سنتی‌تر خدمات استفاده کنند خدمت ارائه کنید. Salesforce.com قابلیت‌های یکسان برای توییتر اضافه کرده است و به کاربران اجازه می‌دهد پرونده ایجاد کنند و دانش را از طریق توییت‌ها و مکالمات به اشتراک گذارند. این امر توسط KLM(خطوط هوایی هلند) در سال ۲۰۱۰ نشان داده شده است زمانی که مشتریانش در فرودگاه Schiphol به دلیل خاکستر آتشفشانی که از ایسلند برآمده بود منتظر ماندند و تمام کانال‌های ارتباطی سنتی مسدود شده بود، به عنوان مثال، تلفن، KLM، که از هر دو تکنولوژی خدمات ابری وRadian6 Salesforce.com (به عنوان بخشی از استراتژی خدمات آن) استفاده می‌کردند به سمت توییتر برای برقراری ارتباط با مشتریان و به دست آوردن تجلیل زیاد برای انجام این کار رفتند، بنابراین به جهان نشان می‌دهد که چگونه رسانه‌های اجتماعی واقعا بازی خدمات به مشتریان را تغییر می‌دهد و نرم افزار Radian6 جدید کاربران را قادر خواهد ساخت به طور کامل در داخل سرویس ابر ۳ به کار بپردازند اما هنوز با مشتریان از طریق توییتر، فیس بوک و دیگر کانال‌های اجتماعی آنلاین از جمله وبلاگ‌ها، سایت‌های به اشتراک گذاری ویدئو و عکس درگیر است. با تکیه بر تحلیل‌های اجتماعی ساخته شده آن، محصول به کارکنان شرکت اجازه می‌دهد فعل و انفعالات در سراسر هر کانال را اولویت بندی کنند و استراتژی‌های پشتیبانی را برای سازگاری با تغییر احساسات در وب سایت اجتماعی انجام دهند. شرکت‌ها همچنین قادر خواهند بود عملیات خود را به منظور مدیریت حجم بالایی از مسائل مربوط به خدمات، از جمله میلیون‌ها مکالمه که هر روز در سایت‌های آنلاین رسانه‌های اجتماعی اتفاق می‌افتد، اندازه گیری کنند. Salesforce.com همچنین دارای “پچ پچ”، یک پلت فرم مبتنی بر ابر و مانند فیس بوک است که اجازه می‌دهد تا شرکت‌ها قابلیت‌های “خصوصی” و “حفاظت شده” شبکه‌های اجتماعی را به سیستم‌های همکار خود جاسازی کنند.

یک نظم جهانی جدید KM ؟

دیگر فروشندگان ابر بدون شک از این فرصت تجاری جدید استفاده خواهند کرد و آنقدر طولانی نخواهد بود قبل از این که ما بینیم بسیاری از راه حل‌های مدیریت دانش مبتنی بر فناوری‌های وب ۲٫۰ و ابر یک جزء جدایی ناپذیر از آن راه حل می‌باشد.

حتی دولت‌ها نیز متوجه فرصت‌های فن آوری‌های وب ۲٫۰ و پردازش ابری شده‌اند. گروه مدیریت دانش فدرال ایالات متحده وظیفه تحقیق در مفاهیم استفاده از فن آوری‌های وب ۲٫۰ توصیه‌های آن با توجه گزارشاتش را دارد:

“یکی از بزرگترین مزایای وب ۲٫۰ و نرم افزار اجتماعی ناشی از برنامه معمول خود و استفاده در کسب و کار و عملیات دولت است. در حالی که رویکردهای هدفمند با استفاده از این ابزار برای روابط عمومی و توسعه با ارزش هستند، خود ابزارها نیز یک دارایی با ارزش برای اطلاع رسانی و آگاهی دادن فعالیت‌های مدیریت در سازمان است.

ابزاری که قادر به توسعه و نگهداری شبکه‌های اجتماعی در میان کارکنان نه تنها به دسته بندی و شناسایی تخصصها کمک می‌کند، بلکه همچنین می‌تواند انتقال و جذب دانش و اطلاعات حیاتی را فراهم کند. چنین ابزارهایی در تعامل با دیگری، می‌تواند به عنوان یک لایه بدون نشت اطلاعات و مدیریت دانش اقدام کند، که فراتر از محدودیت‌های ذاتی ساختار سازمانی سنتی است. “

اتحادیه آموزشی پایدار یادگیری انطباقی اروپا از طریق بهره برداری از دانش نهان و عیان، در ابتدا ابتکار عمل را گسترد eLogbook، یک وب آزاد مبتنی بر راه حل‌های مشترک. این پروژه در چارچوب برنامه ششم مشترک توسط کمیسیون اروپا و توسعه یافته توسط موسسه تکنولوژی فدرال سوئیس (EPFL )در لوزان با بودجه دولتی انجام شد. هدف از eLogbook، حمایت از مدیریت دانش ضمنی و صریح در جوامع مورد بحث بود.

در بحث‌های اخیر توسط این نویسنده با یک عضو تیم EPFL او نشان داد که یک نسخه جدید از این راه حل مشترک، در حال حاضر به “Graasp” نامیده می‌شود، در حال حاضر عملیاتی شده است (مراجعه کنید به:: graasp.epfl.ch ). هنگامی که در مورد کاربران بالقوه از چنین راه حلی از او می‌پرسیم او تعدادی از احتمالات زیر را ذکر می‌کند:

  • در محل کار برای تیم‌های پروژه برای تعریف نقاط عطف، سازماندهی و به اشتراک گذاری اطلاعات.
  • در زمینه یک دوره رسمی برای نوشتن مطالب به اشتراک گذاشته شده و بحث.
  • یک باشگاه مطالعه برای ارسال لینک به کتاب‌های جالب و غیره.
  • استفاده یک تیم تحقیقاتی از آن برای به اشتراک گذاشتن منابع جالب.

افزایش محبوبیت رویکرد CoP توجه بسیاری از تحلیلگران را جلب کرد. اودل و هوبرت (۲۰۱۱) استدلال می‌کنند که آن قاتل نرم افزار KM است چرا که آن‌ها علت وجودی KM را اینگونه مورد توجه قرار می‌دهند که: “اتصال کارکنان به دریافت پاسخ در یک لحظه یادگیری، جمع آوری محتوای مهم برای یک جامعه کارکنان، حفظ محتوا هنگامی که کارمندان جامعه را ترک می‌کنند و حفظ تازگی مطالب با ثبت مداوم گفتگو “. آن‌ها سه شرکت‌های ایالات متحده را (کونوکو فیلیپس، فلوئور و Schlum برگر) به عنوان رهبران در حال توسعه راه حل‌های موفق CoP نام می‌برند.

در مجمع جهانی اقتصاد در داووس، که در سوئیس در ژانویه ۲۰۱۲ برگزار شد، Neelie Kroes معاون رئیس اتحادیه اروپا مسئول برنامه دیجیتال که به نام مشارکت ابر اروپا نامیده شد است. اگر چه لحن سخنرانی به نفع بهره وری و اقتصاد بود، اما با این وجود بر اهمیت فزاینده‌ای پردازش ابری در دستور کار سیاسی تاکید می‌کرد.

“پردازش ابری اقتصاد ما را تغییر خواهد داد. او می‌تواند مزایای بهره وری قابل توجهی برای همه افراد و حتی کوچکترین شرکت‌ها به ارمغان بیاورد. او خدمات امن و مقیاس پذیر برای بهره‌وری بیشتر، انعطاف پذیری بیشتر، و پایین آوردن هزینه را وعده می‌دهد.

استانداردها، گواهینامه، حفاظت از داده‌ها، قابلیت همکاری، قفل، اطمینان قانونی و دیگر موارد – مخصوصا مشکل است- برخی برای شرکت‌های کوچک‌تر. آن‌ها کسانی هستند که منتظر سود بیشتر از ابر هستند اما چه کسی است که می‌تواند قدرت خرج بسیاری داشته باشد و هیچ منبعی برای مذاکرات فردی با تامین کنندگان ابر نیست. “

بعد مردم

بدون KMS، بدون توجه به اینکه چقدر پیچیده است، به احتمال زیاد موفقیت با شور و شوق، ورودی و مشارکت مردم است. فیس بوک، توییتر، ویکیپدیا و دیگر شبکه‌های اجتماعی آنلاین و ابزار دانش موفق شدند، زیرا مردم آن‌ها را دوست داشتند و ارزش، لذت و رضایت شخصی را در آن‌ها دیدند. با این حال، سازمان که در پذیرش چنین ابزارهایی تامل می‌کند باید از حقایقی مهم آگاه باشد. به عنوان مثال، بخش بزرگی از محتوای ایجاد شده در سایت‌های شبکه‌های اجتماعی آنلاین از بخش کوچکی از استفاده مردم از این ابزار است. به عنوان مثال، در فیس بوک، ۸۰٪ از محتوا توسط ۲۰ درصد از کاربران ارسال شده و تنها یک پنجم دارندگان حساب توییتر تاکنون چیزی ارسال کرده‌اند و ۹۰٪ از محتوای ارسال شده توسط ۱۰٪ از کاربران است. برای به حداکثر رساندن ارزش این ابزار اجتماعی چنین سازمان‌هایی نیاز دارند بسیاری از کارکنان خود را که ممکن است به تعامل و کمک به ایجاد محتوا کنند، تشویق کنند. آن‌ها همچنین نیاز به استفاده از روش‌های مدیریت تغییر برای رسیدن به این هدف دارند. علاوه بر این، مدیران ارشد باید تمایل خود را برای یادگیری و موقعیت خود را به عنوان نمونه‌ای برای دیگر زیر دستان و همچنین به نشان دادن تمایل خود را برای ترویج فرهنگ به اشتراک گذاری دانش، نشان دهند.

نتیجه

KM  در حال ورود به دوره ایست که در آن انتظار می‌رود مردم عادی و کارمندان سهم قابل توجهی را در ایجاد و مدیریت دانش داشته باشند، با کمک تفکر KM جدید و نسل ابزارهای جدید و KMS بر اساس دو نوآوری برانداز: وب ۲٫۰ و / یاپردازش ابری. ثابت شده است که فن‌­آوری‌­ها و رویکردهای گذشته مدیریت دانش، اغلب دارای هزینه زیاد پیاده سازی است و استفاده از آن دشوار است. انتظار می‌رود که رویکرد جدید نوید بخش یک عصر جدید از دنیای غنی دانش و ادراک دانش باشد. جالب توجه است، این نظم نوین جهانی KM بعید است به عنوان ذخیره سازمان‌های کاردان باشد، همان‌طور که در گذشته بود. سازمان‌ها با ابزارهای محدود، از جمله SMEs و CoP، به لطف نوآوری‌های مذکور و تغییر فرهنگی در چشم انداز KM.، نیز نقش مهمی را در عصر جدید KM، بازی می‌کنند.

دیدگاهتان را بنویسید