به‌زودی مصاحبه‌های کاری در واقعیت مجازی برگزار می‌شود

به‌زودی مصاحبه‌های کاری در واقعیت مجازی برگزار می‌شود

مصاحبه‌های کاری می‌توانند آزاردهنده باشند، ولی مصاحبه‌های کاری در واقعیت مجازی چطور؟ حقیقت این است که انجام مصاحبه‌های کاری برای بسیاری ‌افراد تبدیل به کابوس می‌شود، درحالی‌که این رویداد می‌تواند برای دیگران فرصت درخشش باشد. درهرصورت، شما معمولاً توسط انسان‌های دیگر مصاحبه می‌شوید؛ بعد از ورود به ‌یک دفتر ترسناک، آنجا شما یک یا چند رئیس بداخلاقِ پشتِ ‌میزنشین را می‌بینید یا اینکه از طریق تماس‌های اعصاب خردکن اینترنتی باید مصاحبه‌ دهید.

اکنون در زمانی زندگی می‌کنیم که مصاحبه با هوش مصنوعی نیز ممکن‌ شده ‌است. به‌ لطف پیشرفت در فناوری‌های هوش مصنوعی و واقعیت مجازی، ممکن‌ است به‌زودی مصاحبه‌های کاری در واقعیت مجازی داشته ‌باشید؛ آن ‌هم برای شغلی که واقعاً دوست‌ دارید.

در اوایل سال جاری، دانش‌آموزان کالج سندوِل در وِست‌برومویچ هدست‌های واقعیت مجازی را برای انجام مصاحبه با هوش مصنوعی استفاده‌ کردند. آن‌ها برای این مصاحبه‌های کاری در واقعیت مجازی آواتارهای جالبی ساختند؛ آواتارهای آن‌ها انیمیشن‌مانندی بود که نمایشی سه‌بعدی و فانتزی از خودشان داشت. آن‌های با کمک این آواتار، با نشان‌دهنده سیستمِ نرم‌افزاری هوش مصنوعی که توسط یک آواتار سخنگوی دیگر به نمایش ‌می‌آمد، مصاحبه می‌کردند.

تصویر زیر نمونه‌ای از فضای مصاحبه‌های کاری در واقعیت مجازی است که در آن کاربر با هوش مصنوعی مصاحبه‌ می‌کند. هوش مصنوعی در اینجا، افزون‌ بر فناوری واقعیت مجازی، از فناوری‌های پردازش زبان طبیعی، پردازش گفتار و یادگیری ماشینی هم استفاده‌ می‌کند


مصاحبه با هوش مصنوعی در واقعیت مجازی ممکن می‌شود

احمد دانشجوی رشته مهندسی می‌گوید: «تا به‌ حال در زندگی ام هیچ مصاحبه‌ای نداشتم. اینجا اما چون هیچ انسانی مرا داوری نمی‌کرد و همه چیز آنلاین بود، من در واقع می‌توانستم با آرامش خودم را بیان‌کنم.»

و در پایان فرایندِ مصاحبه با هوش مصنوعی، آن «مصاحبه‌کننده واقعیت مجازی» به‌ من گفت که چه‌ کارهایی را اشتباه انجام داده‌ام و چه ‌کارهایی را درست. این مصاحبه‌های کاری در واقعیت مجازی، واقعاً به‌ من کمک‌ کردند، تا بدانم در مصاحبه بعدی خود چه‌ کاری را انجام ‌دهم و چه ‌کاری را نه.»

به‌زودی مصاحبه‌های کاری در واقعیت مجازی برگزار می‌شود

این سیستم مصاحبه‌های کاری در واقعیت مجازی که دانش‌آموزان استفاده می‌کردند، توسط شرکت لندنی Bodyswaps ساخته ‌شده ‌است.

در مصاحبه با هوش مصنوعی، پرسش‌ها و درخواست‌هایی که از مصاحبه‌شوندگان پرسیده ‌می‌شود، از ساده‌ترین (از بزرگ‌ترین دستاوردهایت بگو) تا چالش‌برانگیزترین (ترجیح می‌دهی دوستت داشته‌ باشند یا از تو بترسند) را شامل می‌شود.


مصاحبه‌های کاری در واقعیت مجازی

کاربر پس ‌از آن بازخورد دریافت‌ می‌کند، نه‌فقط در موردِ آنچه گفته‌ است، بلکه در مورد نحوه بیان آن و اینکه آیا با آواتار مصاحبه‌کننده تماسِ چشمی برقرار می‌کند یا خیر؛ او حتی در مورد وضعیت و زبان بدنِ خود هم بازخورد دریافت ‌می‌کند.


تمرین مصاحبه شغلی با کمک هوش مصنوعی

کریستوف مالت، مدیر اجرایی Bodyswaps می‌گوید: «ایده این‌ است که افراد بتوانند با شبیه‌سازی‌های هوش مصنوعی تمرین مصاحبه شغلی را انجام ‌دهند، تا زمانی که احساس‌ کنند برای یک مصاحبه واقعی آماده ‌هستند.»

او باور دارد که این فناوریِ مصاحبه‌های کاری در واقعیت مجازی، شانس بیشتری به ‌افراد ضعیف می‌دهد؛ چراکه ممکن است آن‌ها تجربه مصاحبه شغلی در یک محیط حرفه‌ای را نداشته باشند و اینجا با کمک هوش مصنوعی تمرین مصاحبه شغلی انجام‌ می‌دهند.
تمرین مصاحبه شغلی با کمک هوش مصنوعی

چیزهایی مانند ارتباط، همدلی و رهبری راز موفقیت در مصاحبه‌های کاری هستند، اما چگونه می‌توان آن‌ها را تمرین کرد؟ اگر پولدار هستید می‌توانید مربی بگیرید، یا در غیراین‌صورت می‌توانید از آموزش دیجیتال، مثل ویدئوهای آموزشی استفاده‌ کنید. البته این آموزش‌ها به‌هرحال تاثیر چندانی نخواهند داشت، چراکه به شما تجربه حقیقی نمی‌دهند و شما را در زیستِ رویداد آگاه نمی‌کنند.

البته اکنون دیگر جای نگرانی نیست، چراکه با تمرین مصاحبه‌های کاری در واقعیت مجازی شما تجربه و زیستی درست به‌ دست ‌می‌آورید و هرچقدر بخواهید می‌توانید با کمک هوش مصنوعی تمرین مصاحبه شغلی داشته‌ باشید.