به کمک هوش مصنوعی ربات تسلا حرکات انسان را یاد میگیرد​

به کمک هوش مصنوعی ربات تسلا حرکات انسان را یاد میگیرد

کمک هوش مصنوعی به ربات تسلا برای یادگیری حرکات انسان یکی از گام های موثری در زمینه هوش مصنوعی است که تحول بزرگی در توسعه و ساخت ربات های انسان نما ایجاد می کند.

ربات انسان‌ نمای تسلا گام بسیار مهمی در نزدیک شدن به محصول نهایی برداشته است.

تسلا تصاویر و ویدیو جدیدی از ربات‌های انسان‌نمای خود به‌اشتراک گذاشته است که به‌نظر می‌رسد آماده تولید هستند. این ربات‌ها اکنون می‌توانند راه بروند و کارهای دیگری مثل برداشتن اشیاء و تشخیص اجسام محیط اطراف را نیز انجام دهند.

ایلان ماسک ویدیوی جدید ربات انسان‌نمای تسلا را در جلسه‌ی اخیر خود با سهامداران شرکتش ارائه داد.

تسلا ربات خود را به‌عنوان ربات انسان‌نما طراحی کرده است. ورج می‌نویسد، این شرکت سال گذشته در رویداد هوش مصنوعی خود برای اولین‌بار از محصول مورداشاره رونمایی کرد. البته ربات تسلا در آن زمان به‌سختی می‌توانست راه برود، چه رسد به اینکه کارهای دیگری روی صحنه انجام دهد. به‌هرحال، ربات انسان‌نمای تسلا اکنون می‌تواند به‌طور مستقل حرکت کند و البته سرعت آن نسبتاً کم است.

در ویدیو فوق به‌روزرسانی‌های خاص پروژه‌ی ربات تسلا ازجمله کنترل گشتاور موتور، شناسایی و به‌خاطر سپردن محیط اطراف، آموزش هوش مصنوعی ردیابی حرکات انسان و تعامل با اشیاء نمایش داده می‌شود. ربات انسان‌نمای تسلا در این کلیپ، جسمی را از یک ظرف برمیدارد و آن را در ظرف دیگر قرار می‌دهد که این قابلیت براساس آموزش‌های هوش مصنوعی مبتنی‌بر حرکات انسان کار می‌کند.

پس‌از گذشت حدود هفت ماه به‌نظر می‌رسد ربات انسان نمای تسلا درحال تبدیل‌شدن به نوعی محصول نهایی است. انتظار می‌رود این شرکت پس از تحویل اولین سری از سایبرتراک، تولید ربات خود را نیز آغاز کند.

Tesla's humanoid robot learns human movements with the help of artificial intelligence

ربات های انسان نمای تسلا چگونه حرکات انسان را با استفاده از هوش مصنوعی یاد میگیرند؟

ربات‌های انسان‌نمای شرکت تسلا، با نام «اپتیموس» شناخته می‌شوند. ربات های شرکت تسلا از یک رویکرد مبتنی بر هوش مصنوعی به نام “Deep Learning” برای یادگیری حرکات انسان استفاده می کنند. در این روش، یک شبکه عصبی عمیق با استفاده از الگوریتم های یادگیری ماشین، به داده های حرکتی انسان ها آموزش داده می شود.

برای این کار داده های حرکتی انسان ها با استفاده از سامانه های حسگری گردآوری می شوند و به شبکه عصبی عمیق داده می شوند. سپس شبکه عصبی با استفاده از الگوریتم های یادگیری ماشین، به صورت خودکار الگوهای حرکتی را شناسایی و یاد می گیرد.

با این روش، ربات های شرکت تسلا می توانند حرکات انسان ها را در زمینه های مختلف مانند رانندگی، پردازش صدا و تصویر و … یاد بگیرند و به طور خودکار این حرکات را تکرار کنند.

این روش به شرکت تسلا اجازه می دهد تا برای تولید ربات های هوشمند و خودکار، از داده های حرکتی انسان ها بهره ببرد و در نتیجه، ربات هایی با عملکرد بهتر و دقیق تر تولید کند.

Tesla humanoid robot learns human movements with the help of AI

ربات های اپتیموس شرکت تسلا از هوش مصنوعی برای یادگیری حرکات انسان از طریق دو روش کلی استفاده می‌کنند:

یادگیری نظارتی

در این روش، ربات‌ها با مشاهده حرکات انسان‌ها در ویدیو یا واقعیت مجازی، الگوهای حرکتی را یاد می‌گیرند. این الگوها سپس برای کنترل حرکت ربات‌ها استفاده می‌شوند. برای مثال، تسلا از مجموعه‌ای از داده‌های ویدئویی از انسان‌هایی که در حال انجام حرکات مختلف هستند، برای آموزش ربات‌های اپتیموس استفاده می‌کند. این حرکات شامل راه رفتن، دویدن، بلند کردن اجسام و غیره است.

یادگیری تقویتی

در این روش، ربات‌ها با آزمایش و خطا، حرکاتی را یاد می‌گیرند که به آنها اجازه می‌دهد تا به اهداف خود دست یابند. به عنوان مثال، یک ربات اپتیموس ممکن است با آزمایش حرکات مختلف، یاد بگیرد که چگونه یک لیوان را از روی زمین بلند کند.

تسلا از یادگیری تقویتی برای آموزش ربات‌های اپتیموس در انجام وظایف پیچیده‌تر استفاده می‌کند. به عنوان مثال، یک ربات اپتیموس ممکن است یاد بگیرد که چگونه یک محصول را در یک کارخانه تولید کند.

علاوه بر این، تسلا از هوش مصنوعی برای بهبود عملکرد ربات‌های اپتیموس استفاده می‌کند. به عنوان مثال، تسلا از یادگیری ماشینی برای بهبود دقت تشخیص اشیاء توسط ربات‌ها استفاده می‌کند.

در مجموع، تسلا از هوش مصنوعی برای ایجاد ربات‌های انسان‌نمایی استفاده می‌کند که می‌توانند حرکات انسان را به طور دقیق و کارآمد تقلید کنند. این ربات‌ها می‌توانند در طیف وسیعی از کاربردها، از تولید گرفته تا مراقبت‌های بهداشتی، استفاده شوند.